Social

Mensenrechten. Inclusiviteit. Werkomstandigheden. Privacy. Zomaar wat zaken waarover je als bedrijf of organisatie een duidelijk standpunt dient in te nemen. Dat vraagt deze tijd van ons – niet alleen moreel gezien, maar ook met alle wet- en regelgeving op dit vlak. En dan niet alleen voor wat betreft de directe activiteiten in je eigen bedrijf. Nee, voor de gehele keten.

Sociale impact: richtlijnen en principes implementeren

Het ESG-topic Social is geen bijzaak meer. Na het verkrijgen van begrip van wat mensenrechten in de praktijk voor je bedrijf betekenen, is het belangrijk om een standpunt in te nemen en de juiste zaken in werking te zetten. Een sterke duurzaamheidsstrategie is essentieel. Om te voldoen aan wet- en regelgeving, om verantwoordelijkheden te verhelderen én om zakelijk inzicht met duurzame impact te verenigen. Uiteraard op basis van de theorie en getriggerd door moreel besef, maar ook door bedrijfslogica en met ‘t boerenverstand.
Het blijft tenslotte business.

Voldoe aan wet- en regelgeving

De aandacht voor de sociale impact van bedrijven groeit, zowel op nationaal als internationaal niveau. In Europa zijn de OESO-richtlijnen en UN Guiding Principles (UNGP) de minimale verwachtingen. Maar implementatie van die richtlijnen en principes, dat is zo eenvoudig nog niet. Wat is er precies van toepassing op jouw bedrijf? Hoe zet je de juiste zaken in werking? En wat zijn de risico’s? Wij helpen bedrijven met verheldering. Door de materie te versimpelen en door concrete doelen te stellen, in een praktisch plan van aanpak. We analyseren daarbij ook de huidige impact van het bedrijf: hoe divers en inclusief is de werkomgeving nu? Welke bijdragen tellen? En welke mogelijke problemen of verbeterpunten zijn er op dit moment? We laten zien hoe je de juiste overwegingen integreert in de bedrijfsbeslissingen. Van ambitie naar actie!

Verhelder verantwoordelijkheden

Transparantie creëert vertrouwen. Bij medewerkers, bij klanten, bij investeerders. Door openlijk te communiceren over sociale inspanningen, laat je zien wat je bedrijf of organisatie doet en welke doelen het nastreeft. Ook nieuwe wet- en regelgeving zetten in op rapportageverplichting. Dat betekent voor bedrijven: openheid van zaken. Transparantie over hoe en met wie je zakendoet (value chain). Waar je verantwoordelijkheid in hebt of neemt. En welke stappen je zet om zaken in de keten te verbeteren dan wel de negatieve effecten te beperken. Maar ook transparantie over wat je op dit moment (nog) niet doet. Want laten we eerlijk zijn: niet alles valt in een keer op te lossen. Of alleen.

En dat hoeft ook niet. Sommige zaken liggen buiten je directe verantwoordelijkheid. Of vereisen een gezamenlijk programma met concullega’s. Bij andere zaken maak je bedrijfstechnisch de afweging: hoe impact makend is de ene verandering ten opzichte van de andere? Voor welk initiatief ga je op dit moment? Aan welke knoppen ga je draaien? Wij zeggen altijd: maak een keuze en kies voor de strategie die bij je past, realistisch en haalbaar. Zo draagt een sterke duurzaamheidsstrategie niet alleen bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook aan de optimalisatie van het eigen bedrijfsmodel en de processen. Een win-win als je het ons vraagt.

Verenig zakelijk inzicht met duurzame impact

Als bedrijf heb je de kracht om sociale impact te maken. Door niet alleen winstgevend te zijn, maar door ook verantwoordelijkheid te nemen binnen sociale en wettelijke kaders. Passend bij jouw bedrijfsvoering. Het vergroten van je social impact begint dan ook met bewustwording. En de juiste motivatie. En dan is het tijd voor implementatie en actie. Bijvoorbeeld door te investeren in diversiteit, inclusief leiderschap en een cultuur waarin gelijke kansen centraal staan. Kijk ook verder dan ‘eigen bedrijfsmuren’ en ondersteun initiatieven en projecten die een directe invloed hebben op een betere maatschappij. In de gehele keten. En misschien nog het belangrijkst: wees realistisch in de stappen die je kunt zetten en transparant in alles wat je doet.

Van ambitie naar actie!

Klaar om een sterke duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen die perfect past bij je bedrijf of organisatie? Met onze diensten ga je van ambitie naar actie. Er staat een team van experts voor je klaar.

 

Aan de slag