Circulariteit

Circulariteit. Het is een belangrijke pijler van een duurzaamheidsstrategie. Door de circulaire economie te stimuleren, kun je je als bedrijf voorbereiden op uitdagingen rondom grondstoffenschaarste en het gebruik van grondstoffen optimaliseren. Met een gerichte aanpak blijft het niet bij een ambitie alleen, maar zet je deze om in tastbare actie mét resultaat. En dat is impact maken.

Circulariteit: van lineair naar circulair

De huidige economie is ‘lineair’, gebaseerd op een ‘take-make-use-dispose’-model: we halen met z’n allen grondstoffen uit de aarde om producten te maken en gooien deze na gebruik weg. De vraag naar grondstoffen neemt ook nog eens toe en daardoor raken grondstofvoorraden uitgeput en schaars. Het probleem moge duidelijk zijn: deze lineaire economie is niet houdbaar – we lopen erop leeg. Dat gebeurt nu al in de huidige generatie, maar zeker de behoeften van toekomstige generaties staan op het spel. Evenals die van de aarde. De ontwikkelingen op wereldtoneel dwingen ons dan ook verder na te denken: hoe en waar krijgen we grondstoffen vandaan? Hoe gebruiken we deze? En hoe kunnen we ze in de toekomst opnieuw gebruiken?

 

Inzet op duurzame ontwikkeling

Er moet dus iets gebeuren en wel dit: een transitie naar een circulaire economie, waarin we de levenscyclus van grondstoffen, materialen en producten verlengen. Ook de Nederlandse overheid heeft deze transitie omarmt en een ambitieuze visie opgesteld met duidelijke doelen:

  • In 2030: een halvering van het gebruik van primaire grondstoffen
  • In 2050: een volledig circulaire economie

Stappen maken

Om dit te bereiken zijn er flinke stappen te maken. Want hoewel Nederland op dit moment wereldwijd als koploper wordt gezien (fantastisch!), is het huidige nationale grondstoffengebruik 24,5% circulair. En dat is nog niet afdoende. Het aandeel moet flink omhoog en daarvoor is samenwerking in de keten essentieel. Zodat bedrijven in samenwerking met hun leveranciers tot een gezamenlijke stem kunnen komen. De grootste kansen hiervoor liggen binnen de sectoren landbouw, bouw, productie en energie.De Europese Unie verhoogt de druk verder om actie te ondernemen. Van wetgevingen rondom verpakkingen tot strategische agenda’s rondom kritische grondstoffen die het wereldnieuws dagelijks vullen.

Draag bij aan circulariteit

Door als bedrijf te werken aan een circulaire bedrijfsvoering, draag je bij aan het behalen van klimaatdoelstellingen. We zien vaak dat er aan ambitie geen gebrek is – maar het realiseren ervan zorgt voor vragen. Hoe pak je het aan? Waar moet je beginnen? Hoe krijg je stakeholders mee? Bovendien zijn er de nodige uitdagingen. Wij ondersteunen bedrijven en organisaties. Samen ontwikkelen we een strategie op circulariteit.

Ondersteuning

  • We brengen relevante wet- en regelgeving in kaart
  • We identificeren risico’s en kansen
  • We formuleren een gerichte circulaire strategie, inclusief concrete doelstellingen en KPI’s.
  • We vertalen de strategie in een duidelijk actieplan met tijdslijnen, taken, verantwoordelijkheden en benodigde resources.

Projecten

Zo zorgen we dat de circulariteitsstrategie aansluit op de eigen bedrijfsvoering en purpose. We hebben inmiddels al vele bedrijven en organisaties op gang geholpen en daar zijn we trots op. Lees bijvoorbeeld hoe we Royal Sinkels Family Brewers – een van de grootste bierbrouwerijen van Nederland – ondersteunden met de integratie en implementatie van circulaire en duurzame bedrijfsvoering. Of hoe we voor SSI onderzoek deden naar de sleutelrol van de scheepvaart in de circulaire economie. 
 

Van ambitie naar actie!

Klaar voor een strategie en bedrijfsvoering op circulariteit? Er staat een team van experts voor je klaar om samen aan de slag te gaan.

 

Aan de slag

Milieu: één thema, drie topics

2BH - klimaat - kolom

Klimaat

Urgent onderwerp dat de aandacht van elk bedrijf verdient. Door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, draag je bij aan het tegengaan van klimaatverandering.

Circulariteit - kolom

Circulariteit

Belangrijke pijler van een efficiënte duurzaamheidsstrategie. Door de circulaire economie te stimuleren, kun je als bedrijf het gebruik van grondstoffen optimaliseren.

2BHonest

Biodiversiteit & water

Van groot belang voor een duurzame toekomst. Door de biodiversiteit te beschermen, kun je als bedrijf bijdragen aan een gezond en veerkrachtig ecosysteem.