Het aanpakken van klimaatverandering. Het is een van de meest urgente uitdagingen van deze tijd. Als bedrijf speel je een cruciale rol in deze opgave. Het is essentieel om te begrijpen hoe bedrijfsactiviteiten bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen. En welke stappen je kunt nemen om deze impact te verminderen. Met een gerichte aanpak blijft het niet bij een ambitie alleen, maar zet je deze om in tastbare actie mét resultaat. En dat is impact maken.
Het tegengaan van klimaatverandering is een realiteit die ons allemaal raakt. De uitstoot van broeikasgassen drijft deze verandering aan. Het Parijse klimaatakkoord van 2015 weerspiegelt een wereldwijde consensus om de uitstoot tegen 2050 tot nul te brengen, met een verwachting voor aanzienlijke vorderingen in 2030. Ook de Europese Unie en de Nederlandse overheid hebben zich gecommitteerd aan deze ambitieuze doelen: door respectievelijk 55% en 60% van hun uitstoot te reduceren ten opzichte van 1990.
Als bedrijf – met impact vanuit eigen operaties en waardeketen – ben je een essentieel onderdeel van deze wereldwijde beweging. Het meten én actief aanpakken van de eigen CO₂-voetafdruk is daarmee niet langer alleen een milieuverplichting. Het wordt steeds meer een maatschappelijke en strategische noodzaak voor het voorbestaan en groei in een snel veranderende wereld. Waarbij ook transparantie en rapportage een steeds grotere rol innemen. Bedrijven sluiten zich in toenemende mate aan bij de ambitie van het Parijse klimaatakkoord, door doelstellingen zoals Net Zero na te streven en hun ketenpartners hierbij te betrekken.
Bedrijven die emissies verlagen, implementeren strategieën om hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Van energie-efficiëntieverbeteringen tot het investeren in hernieuwbare energiebronnen. En van het herzien van productieprocessen en het upgraden van apparatuur naar minder vervuilende alternatieven tot het verhogen van de duurzaamheid in de hele toeleveringsketen. Hoe meer bedrijven hun emissies verlagen, hoe groter de collectieve impact op de vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
We zien vaak dat er aan ambitie geen gebrek is – maar het realiseren ervan zorgt voor vragen. Hoe pak je het aan? Waar moet je beginnen? Hoe krijg je stakeholders mee? Bovendien zijn er de nodige uitdagingen. Wij ondersteunen bedrijven en organisaties. Samen ontwikkelen we een strategie op klimaat. Onze aanpak is praktisch, begrijpelijk en in overeenstemming met erkende standaarden zoals het Greenhouse Gas Protocol (scope 1, 2 en 3).
Aan de slag
Urgent onderwerp dat de aandacht van elk bedrijf verdient. Door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, draag je bij aan het tegengaan van klimaatverandering.
Belangrijke pijler van een efficiënte duurzaamheidsstrategie. Door de circulaire economie te stimuleren, kun je als bedrijf het gebruik van grondstoffen optimaliseren.
Van groot belang voor een duurzame toekomst. Door de biodiversiteit te beschermen, kun je als bedrijf bijdragen aan een gezond en veerkrachtig ecosysteem.