Klimaat

Het aanpakken van klimaatverandering. Het is een van de meest urgente uitdagingen van deze tijd. Als bedrijf speel je een cruciale rol in deze opgave. Het is essentieel om te begrijpen hoe bedrijfsactiviteiten bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen. En welke stappen je kunt nemen om deze impact te verminderen. Met een gerichte aanpak blijft het niet bij een ambitie alleen, maar zet je deze om in tastbare actie mét resultaat. En dat is impact maken.

Klimaatverandering aanpakken: maatschappelijke én strategische noodzaak

Het tegengaan van klimaatverandering is een realiteit die ons allemaal raakt. De uitstoot van broeikasgassen drijft deze verandering aan. Het Parijse klimaatakkoord van 2015 weerspiegelt een wereldwijde consensus om de uitstoot tegen 2050 tot nul te brengen, met een verwachting voor aanzienlijke vorderingen in 2030. Ook de Europese Unie en de Nederlandse overheid hebben zich gecommitteerd aan deze ambitieuze doelen: door respectievelijk 55% en 60% van hun uitstoot te reduceren ten opzichte van 1990.

 

CO₂-voetafdruk verkleinen

Als bedrijf – met impact vanuit eigen operaties en waardeketen – ben je een essentieel onderdeel van deze wereldwijde beweging. Het meten én actief aanpakken van de eigen CO₂-voetafdruk is daarmee niet langer alleen een milieuverplichting. Het wordt steeds meer een maatschappelijke en strategische noodzaak voor het voorbestaan en groei in een snel veranderende wereld. Waarbij ook transparantie en rapportage een steeds grotere rol innemen. Bedrijven sluiten zich in toenemende mate aan bij de ambitie van het Parijse klimaatakkoord, door doelstellingen zoals Net Zero na te streven en hun ketenpartners hierbij te betrekken.

Emissies verlagen

Bedrijven die emissies verlagen, implementeren strategieën om hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Van energie-efficiëntieverbeteringen tot het investeren in hernieuwbare energiebronnen. En van het herzien van productieprocessen en het upgraden van apparatuur naar minder vervuilende alternatieven tot het verhogen van de duurzaamheid in de hele toeleveringsketen. Hoe meer bedrijven hun emissies verlagen, hoe groter de collectieve impact op de vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

Draag bij aan klimaatdoelstellingen

We zien vaak dat er aan ambitie geen gebrek is – maar het realiseren ervan zorgt voor vragen. Hoe pak je het aan? Waar moet je beginnen? Hoe krijg je stakeholders mee? Bovendien zijn er de nodige uitdagingen. Wij ondersteunen bedrijven en organisaties. Samen ontwikkelen we een strategie op klimaat. Onze aanpak is praktisch, begrijpelijk en in overeenstemming met erkende standaarden zoals het Greenhouse Gas Protocol (scope 1, 2 en 3).

Meten & begrijpen 

Begin met het meten en begrijpen van jouw CO₂-voetafdruk. Dit is de eerste stap naar een effectieve klimaatstrategie. Het gaat om het in kaart brengen van uitstoot binnen alle bedrijfsactiviteiten en het identificeren van mogelijkheden om deze te verminderen.
Wij assisteren bedrijven bij het ontwikkelen van een meetmethodologie, het uitvoeren van een voetafdrukmeting en het actief betrekken van de hele organisatie bij dit proces, om eigenaarschap en betrokkenheid te creëren. Zo raken afdelingen geïnformeerd over hun bijdrage aan de totale CO₂-voetafdruk, begrijpen ze beter hoe ze uitstoot kunnen verminderen en kunnen ze de voortgang van hun inspanningen duidelijk volgen.

Doelen stellen

Zodra de CO₂-voetafdruk duidelijk is, gaan we over tot het formuleren van een klimaatstrategie. We zorgen ervoor dat die strategie stevig verankert binnen de bedrijfscultuur.
Dit proces start met het identificeren van passende maatregelen om emissies te verlagen, waarna we specifieke doelen stellen. Vervolgens maken we het concreet: we plannen acties in een tijdlijn, brengen bijbehorende kosten en uitdagingen in kaart en stemmen helder gedefinieerde taken en verantwoordelijkheden af binnen je organisatie door werkgroepen te mobiliseren. Om de klimaatstrategie kracht bij te zetten, kun je als organisatie aansluiten bij het Science Based Targets Initiative (SBTi). We zorgen dat elke stap voldoet aan de hiertoe gestelde criteria.

Rapportage

Wij bieden ondersteuning bij het ontwikkelen van rapportages die niet alleen transparant en volledig zijn, maar ook bestand tegen externe controle. We helpen bij het nauwkeurig rapporteren van milieu-impact, klimaatstrategieën en reductiedoelstellingen – alles conform relevante standaarden en richtlijnen. Door de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van deze rapportages te waarborgen, stellen we je als bedrijf in staat om je voortgang effectief te monitoren, terwijl je tegelijkertijd het vertrouwen van stakeholders behoudt. We hebben inmiddels al vele bedrijven en organisaties op gang geholpen en daar zijn we trots op. Lees bijvoorbeeld hoe we Avebe – een ingrediëntenleverancier die aardappelzetmeel en -eiwit produceert – ondersteunden bij de totstandkoming van het geïntegreerde jaarverslag.

Van ambitie naar actie!

Klaar voor een klimaatstrategie en een passende bedrijfsvoering om klimaatverandering aan te pakken? Er staat een team van experts voor je klaar om samen aan de slag te gaan.

 

Aan de slag

Milieu: één thema, drie topics

2BH - klimaat - kolom

Klimaat

Urgent onderwerp dat de aandacht van elk bedrijf verdient. Door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, draag je bij aan het tegengaan van klimaatverandering.

Circulariteit - kolom

Circulariteit

Belangrijke pijler van een efficiënte duurzaamheidsstrategie. Door de circulaire economie te stimuleren, kun je als bedrijf het gebruik van grondstoffen optimaliseren.

2BHonest

Biodiversiteit & water

Van groot belang voor een duurzame toekomst. Door de biodiversiteit te beschermen, kun je als bedrijf bijdragen aan een gezond en veerkrachtig ecosysteem.