L-Founders of Loyalty

Dubbele materialiteitsanalyse | CSRD | Duurzaamheidsstrategie

L Founders 2BHonest

Over de opdrachtgever

L-Founders of Loyalty biedt loyaliteitsprogramma’s aan voor food retailers wereldwijd, met als doel klantenbinding te versterken.   

Over het project

Met toenemende duurzaamheidsvragen vanuit klanten en de verplichtingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) die vanaf boekjaar 2025 van kracht worden, zag L-Founders of loyalty de noodzaak om hun duurzaamheidspraktijken te verbeteren. Ze schakelden 2BHonest in voor een dubbele materialiteitsanalyse, een CSRD gap-analyse met bijbehorend actieplan en de ontwikkeling van een duurzaamheidsstrategie als basis voor verdere implementatie. 

Werkzaamheden

Voor de dubbele materialiteitsanalyse voerden we eerst een interne en externe analyse uit om de belangrijkste ESG-thema’s in de sector te identificeren. Deze thema’s valideerden we door middel van interviews en vragenlijsten met zowel interne als externe stakeholders. Zo ontstond een nauwkeurige shortlist van relevante ESG-onderwerpen. We organiseerden workshops om de impact en financiële materialiteit van deze thema’s te beoordelen. Het resultaat is een lijst met materiële thema’s die als basis dient voor verdere werkzaamheden.  

Bij de CSRD gap-analyse koppelden we de materiële thema’s aan de CSRD-datapunten en onderzochten we de huidige stand van zaken in de duurzaamheidsverslaggeving en dataverzameling. Op basis van deze analyse stelden we een actieplan op om de geconstateerde gaten te dichten. De focus voor het komende jaar ligt op het verder implementeren van ESG-dataverzameling en het ondersteunen van rapportageprocessen.  

Voor de ESG-strategie selecteerden we op basis van de dubbele materialiteitsanalyse relevante thema’s die in de strategie opgenomen moesten worden. Deze thema’s vertaaleden we naar strategische pijlers. Door middel van brainstormsessies bepaalden we het ambitieniveau van deze pijlers en thema’s, waarna de strategie succesvol werd gelanceerd. In het komende jaar worden de thema’s verder uitgewerkt in concrete doelstellingen en KPI’s.  

  

Resultaat

Door deze aanpak heeft L-Founders of Loyalty nu een helder overzicht van hun materiële thema’s en een concreet actieplan om de vereisten van de CSRD na te leven. Dit stelt hen in staat om gericht stappen te zetten richting een verantwoorde en duurzame bedrijfsvoering. 

Het CSRD- en strategieproject helpt L-Founders of Loyalty om te focussen op datgene waar de grootste risico’s en kansen liggen voor duurzaamheid. Met 2BHonest werken we enorm prettig samen; ze zijn onze vaste sparringpartner geworden op het gebied van duurzaamheid. Met name de kennis over het beleggen van verantwoordelijkheden op duurzaamheid in de organisatie is nuttig geweest.

Aaron van Dok
Sustainability Analyst bij L-Founders


Impactmakers

Lydia 1 2BHonest

Lydia Boonstra
Senior consultant

Nikki 1 2BHonest

Nikki Laarakker
Senior consultant

Van ambitie naar actie

Klaar om zelf aan de slag te gaan voor een sterke duurzaamheidsstrategie die perfect past bij je bedrijf of organisatie? Met onze diensten ga je van ambitie naar actie. Er staat een team van experts voor je klaar.